Kelahiran!!

By Ally Hanafi

3 Hoglets (14/09/10)

Read More...

 

Hedgie Beranak 5!!~

By Ally Hanafi


Update 4 Julai 2010..

Hedgie aku yang beranak 5 hari tu kini tinggal 3.. Erm.. ok la kot.. mungkin ader sebab kenapa dia makan anak dia yang 2 ekor lagi yang kita tak tau.. Banyak2 pun nanti tak terbela.. Harap-harap yang ni dapat la membesar dengan sehat..

Read More...

 

OMG!!

By Ally Hanafi

Hari ni aku beli rm20 cengkerik, 6 ekor mice dan 2 ekor syrian hamster. Dengan confidentnyer aku letak kat keta sementara aku pergi berurusan ke sana ke sini. Panas memang terik masa ni. Aku cuma harapkan aircond kereta jer yang mampu sejukkan binatang-binatang ni.. Entah kenapa tiba-tiba aku dengar bising-bising kat belakang. Rupa-rupanya 6 ekor mice dah terlepas merayap kat belakang. Haha.. gabra ader.. nak tergelak lagi ler.. Sangat-sangat melucukan. Pas amik satu persatu masuk dalam akuarium yang aku beli tuk gecko aku.. aku pun teruskan perjalanan balik. Sampai jer kat rumah.. bila nak kuarkan hamster dari dalam kotak.. dua-dua ekor dah keras. Mak aii... tak sampai 2 jam aku tinggalkan dalam keta dah bleh jadi macam tu. Buang jer ler nak buat macamana. Buka plastik cengkerik semuanya mati. Aduhh... Rugi besar hari ni. Nasib baik hedgehog aku main bantai jer makan cengkerik walaupun cengkerik mati.. Kalau nak bagi gecko.. jangan mimpi ler dia nak sentuh kalau cengkerik tu tak bergerak. Ahh... Entahlah hari ni.. hari yang malang atau hari yang melucukan.. huhu...

Read More...

 

Mice Beranak 8!!~

By Ally Hanafi


Hari ni aku balik rumah.. secara kebetulan.. mice aku pulak beranak 8.. hihi.. macam tau-tau jer diorang ni.. tiap kali aku balik.. tiap kali tu jugala diorang beranak... agaknyer memang tunggu aku balik kot baru nak beranak. Erm.. dah cuba bagi makan gecko anak dia ni.. tapi macam gecko tu buat derk jer.. so aku amik balik letak semula kat mak dia.. nasib ler mak dia tak makan. Kesimpulannyer.. generasi ini akan dibiarkan membesar untuk menjadi induk supaya dapat lahirkan anak-anak mice yang lebih banyak.. hihi...


Read More...

 

Button Beranak 7!!

By Ally Hanafi


Hari ni hari ke 31 si Button bunting. Entah kenapa hari ni juga tergerak hati untuk pulang ke rumah. 2-3 jam kat rumah.. bila jenguk semula kandang arnab2 ni.. dah beranak ler pulak. Bermakna.. ketiga2 arnab yang pernah beranak kat dalam peliharaan aku disaksikan sendiri dengan mata kepala aku. Tapi menariknyer.. dia ni beranak cabut bulu pula.. walaupun tak banyak. Berbeza dengan si Whitey dan si Panda.. beranak langsung tak tunjuk tanda.. Tak per ler.. masing-masing punyer peel..


Read More...

 

Yayy... kemarin aku baru masukkan nestbox dan carikan newspaper kat dalam kandang si Panda.. Memang langsung tak ader tanda gelisah nak beranak. Cabut bulu? Jauh sekali!! .. Kemarin juga masuk hari ke-30 si Panda bunting. Pagi tadi kul 4 pagi sebelum bersiap nak gi sekolah.. aku pi tengok keadaan semua binatang peliharaanku tuk bagi makan. Jenguk kandang si Panda yang kuselubungi dengan newspaper dan kain kat tepi2 kandang dia supaya nampak gelap.. Alhamdulillah.. bergolek2 anak dia sebanyak 5 ekor kat luar nestbox. Sekor lagi dah memang tak bernyawa dan tak ada kaki.. x tau ler dia gigit ke.. atau premature baby.. Kelam kabut aku pindahkan anak-anak dia ke dalam nestbox.. Si Panda ni 1st time beranak.. jadi tak tau ler pandai atau tak pandai jaga anak.. Ditambah2 lagi dengan ketiadaan aku kat rumah selama beberapa hari... Mudah-mudahan orang yang diamanahkan untuk menjaga arnab2 aku ni dapat menjalankan tugas dengan baik..




Read More...

 

Welcome To Gecko!!~

By Ally Hanafi

Percubaan membela Sang Gecko..

Ada 5 ekor kesemuanyer... :)

Habitat semulajadi...

Cangkerik.. makanan gecko..

Read More...

 

Hamster Beranak 16!!~

By Ally Hanafi

Tak disangka-sangka 2 hari lepas.. hamster aku yang baru 26 hari lepas beranak 9 ekor beranak lagi dengan jumlah anak sebanyak 16 ekor.. Mak aii.. tambah-tambah besar family diorang ni. Kalau 9 ekor anak yang lepas hidup.. tentu tambah meriah. Tapi sayangnyer semua mati yang hari tu. Nak buat camner.. umur tak panjang. Lagi pun itu 1st time dia beranak. Ni kali kedua harap2 tak dimakannya ler.. Tapi banyaknyer sampai 16 ekor.. Huhu...

Percubaan menyembunyikan anak-anak dia...

Dah nampak dah sket...

tu dia.. 16 ekor kesemuanyer yang dahagakan nak menetek..

Juga update pic anak hedgehog yang dah masuk umur 5 hari dah hari ni. Harap-harapnya dapat membesar la dengan sehat. Bagi dia rehat dulu dalam sebulan dua.. pastu nak matekan lagi dengan yang jantan. Nak tengok berapa ekor pula anak yang berjaya dilahirkan. Arnab pula tak der berita lagi.. kena tunggu sebulan lagi ler.. sama ada berjaya atau tak si Panda ni melahirkan anak..

satu2nyer hoglet yang tinggal..

Read More...

 

Setelah sekian lama mencuba untuk mengahwinkan si Panda yang degil ni.. akhirnya tak disangka-sangka hari ni.. berjaya juga si jantan memanjatnya dengan girang dan kejung. 3 kali aku perhatikan si jantan kekejungan. Tapi yang menghampakan.. si jantan ni cuma arnab local.. huhu.. dah lama aku mengimpikan untuk mengahwinkan si Panda dengan LionHead Nicholas Jr.. tapi tak per ler. Asalkan dia dapat bunting dan melahirkan dengan sihat walafiat. Huh.. penantian selama 32 hari lagi. Mudah-mudahan berhasil.

Si Panda yang degil.. !!

Cerita lain pula.. sedang aku gigih nak bagi makan hedgehog aku.. bukan main tak bergerak lagi. Selalu aku baling ulat.. confirm terus tangkap. Kali ni pelik pula. TIBA-TIBA... keluar sesuatu dari lobang dia benda berwarna hitam besar.. mak aii.. berak pulak dia. Tapi sebesar itu?! Rupa-rupanyer bukan tahi, tapi anak dia yang pertama. Kenapa kaler hitam?! Aku pun tak tau ler.. tiba2 aku tengok balik.. dah tukar kaler pink + putih. Mungkin membran kot. Tapi yang kuar ni tak bergerak2.. mati ke? Kemudian aku biarkan.. 10 minit kemudian.. keluar lagi sekor.. pun tak bergerak juga. 5 minit kemudian.. keluar lagi sekor.. yang ni baru bergerak. So confirmla yang 1st dan 2nd mmg dah mati dari dalam perut lagi. Jangan silap ek.. aku tak tengok secara direct pun masa dia melahirkan hoglets ni.. aku sembunyi2 agar dia tak terganggu. Tapi aku penuh rasa yakin yang sekor ni pun belum tentu hidup.. Tapi kalau hidup.. syukur alhamdulillah. Maklumlah.. pertama kali beranak.

Beranak juga akhirnya...!!~

Read More...

 


Ah.. lantak la nak kata aper pun. Blog arnab tapi binatang dah macam-macam ader yang x der kaitan dengan arnab. Sugar Glider ni sebagai pet jer. Bleh bawa jalan-jalan pegi mana-mana. Takkan ler arnab besar gedabak tu ko nak bawa gi shoppingkan? Agak-agak ler.. Al kisahnyer pasal SG ni.. memang dah lama nak bela.. sejak zaman-zaman belum ader arnab lagi.. cuma SG ni tak pernah ader kat tempat ni. So berkesempatan kenal ngan member senegeri yang bekerja kat Shah Alam.. dan dia nak balik kampung sebab adik dia kawen.. aku pun berkirim ler dengan dia suruh beli kat sana. Tapi bestnyer.. selamba badak dia bawa naik kapal terbang masuk dalam beg galas dia.. Boleh kot naa... Tapi lagi mengejutkan dia bukan bawa sekor, tapi 4 ekor.. sekor dia punyer.. 3 lagi nak jual.. Hebat tak hebat member ni?! Langsung x bagi alasan susah nak bawa ler.. susah nak pos ke Sabah ler.. susah itu ler.. susah ini ler.. Harga SG ni pun pada aku berpatutan ler.. daripada yang baru-baru ni aku terjumpa kat petshop sini (1st time jual kot.. selama ni tak der pun..) RM950 sepasang .. baby lak tu. Tu dia.. tu baru hilang akal namanyer...

Temporary Cage.. looking for 3 feet cage!!

Haliuu... My Name is Isabell.. Of course i am female..


Read More...

 

Cargill!!

By Ally Hanafi

Huh.. hari ni aku ke satu tempat yang agak jauh dari bandaraya semata-mata nak dapatkan pellet Cargill ni seguni. Kat petshop yang aku selalu beli RM4/kg. Bermakna 25kg = RM100.. macam hilang akal plak dah. Dah ler dia satu-satunyer petshop yang jual pellet jenama Cargill.. petshop lain semua brand Bengy. Hari tu nak beli satu guni kat petshop tu tapi dia x nak jual. Dia kata jual kilo jer. Owh. Ok. So aku usahakan cari kat mana-mana.. dan akhirnya jumpa juga seguni dengan harga RM59. Ye aku tau masih mahal bagi orang-orang yang bleh dapat lebih murah dari tu.. kat KK contohnyer.. semenanjung x payah cakapla. Tapi aku tak kisahlah... bukan ker RM59 lebih berbaloi dari RM100?!


Read More...

 

Oh! Tidak. Nak tak nak terpaksa juga ucapkan selamat tinggal pada anak-anak Whitey dan Polka Dot. Dah lama orang ni booked.. baru hari ni dia amik dan kebetulan hari ni genap 2 bulan usia anak-anak si Whitey. Kira bertanggungjawabla juga aku kan sebab let go arnab bukan usia 2 bulan ke bawah. Hehe. Gumbira rasanya walaupun cuma dapat RM60.. tapi sekurang-kurangnya misi untuk jual arnab berjaya. Bersyukurla.. Misi seterusnya.. nak sembelih bapa dia pula.. Polka Dot.. tapi tak der saper sanggup nak sembelih. Nak tak nak.. terpaksala aku. Tapi tunggu dulu... cari lagi saper yang sanggup.. dah semua tak sanggup... biar aku jer ler yang cuba. Bila lagikan?!


Read More...

 

Dedicated to Mr Bunny Whoops from Brunei..
Pic Manohara & Nicholas Jr. Nda teranah usulnya.. payahkan digambar... hihi...

Read More...

 

Hammie Dah Beranak!!

By Ally Hanafi

Tu dia... semalam baru buat entry nak tanya otai hamster sama ada hammie aku ni bunting atau tak.. ikut instinct aku macam bunting.. sebab perut dia besar lain dari yang biasa. Alih-alih pagi ni aku tengok dah ada 9 ekor anak dah. Tapi confirmlah takkan hidup semua kan?! Mungkin sekor dua jer yang bleh survive sampai ke besar.. Erm..

Read More...

 

Update.. Hamster!!~

By Ally Hanafi



Ni hamster yang aku beli tak sampai 2 bulan bagi menggantikan hamster betina aku yang hilang. Sekarang ada 3 ekor hamster kat rumah tolak 2 ekor roborovski yang dah bagi kat murid aku. Yang ni aku rasa bunting. Tapi entahla.. arnab bunting tau ler.. hamster bunting.. aku tak pasti. Nak tanya pada yang berpengalaman.


Read More...

 

Jabatan Haiwan!!

By Ally Hanafi

Hari ni kata putus dibuat untuk membawa si Manohara ke vet. Kesan luka yang digigit si Nicholas hari tu dah kering sebab dah letak minyak gamat. Tapi aku dapati ada satu lagi kesan luka kat sebelah luka yang dah kering tu. Kebetulan lalu Jabatan Haiwan masa nak ke hospital, jadi singgah sebentar untuk ke klinik jabatan haiwan. Ada 3-4 orang yang masing-masing dengan haiwan kesayangan macam kucing dan anjing. Aku sorang je dengan arnab. Masa veterinar pegi layan orang lain, aku berborak dengan petugas kat situ tanya la ramai tak yang hantar arnab ke klinik ni. Dia kata ada la sorang dua. Katanya arnab diorang kena kurap kat telinga. Owh!! Bila dia check si Manohara, dia kata bisul sebab ada nanah sikit. Dia letak ler powder aper ntah tuk keringkan luka. Dia bekalkan juga serbuk tu untuk bawa balik, antibiotik untuk dimakan dan serbuk untuk letak kat air bagi mengelakkan kecacingan. Semua sekali RM10. Eh.. sangat-sangat tidak percaya. Tapi kena percaya juga.

Di samping itu, ada cerita yang nak dikongsikan. Ada sorang cina tua dan anak dia datang bawa anjing diorang atas sakit apa tak pasti. Tapi masalah lain yang aku dengar adalah anjing tu berkutu. Ada lagi satu penyakit kritikal anjing tu yang aku tak berapa nak dengar. Tapi cina tua tu cakap..

"Kesian anjing ni, dah lama 'kena' macam ni.. kamu kasi injek atau bagi apa-apa ubatlah yang berkesan. Kalau dia mati pun tak apalah.. saya sanggup"...

Betapa mulianya hati cina tua tu bawa anjing tu ke klinik walaupun terpaksa berdepan dengan kematian. Kalau orang lain mungkin akan kata.. tak payahlah bawa ke klinik.. kalau nak mati.. biarla dia mati... buang duit je pegi klinik bagai... Anak dia cakap, tak bolehkah kasi mati ini anjing. Terus mak dia cakap.. "KAU GILA!!!"... tujuan cina tua tu nak pulihkan anjing dia, tapi dalam masa proses pemulihan tu, kalau anjing tu dah sampai seru nak mati.. tak apalah.. dia redha.. Yang pasti, dah ada usah
a untuk menyelamatkan anjing tu. Tak der ler dok berdiam diri tunggu anjing tu mati. Mulia betul hati cina tua tu.

Read More...

 

Arnab Khunsa?!

By Ally Hanafi

Tengah syok-syok aku saja-saja menggatal pi campur arnab lion head jantan ngan rex betina aku umur 3 bulan tiba-tiba ler plak diorang gaduh. Bukan main menjerit lagi rex betina tu tak nak ditunggangi oleh si jantan. Last-last gaduh. Tengah aku leraikan pergaduhan diorang... lion head jantan yang selama ni jinak suka dibelai-belai menggigit tangan aku sampai berdarah. Hah.. amik ko. Nak sangat matekan arnab umur 3 bulan. Hihi... Berdosa tau matekan arnab bawah umur ni. Tak baligh lagi. Tu yang dah kena sumpahan arnab... digigitnya tangan aku. Ni pun baru pas letak minyak gamat kat luka tu.

Dan.. malam ni juga baru aku tau si Nespresso yang selama ni aku ingatkan betina rupa-rupanya jantan. Masa beli umur 2 bulan dulu.. pekerja kedai tu kata betina. Aku iyakan jer ler. Tak pernah check lagi dah jantina arnab ni sebab yakin dan pasti dengan kata-kata si penjual. Tapi selama ni aku dok masukkan dia kat dalam sangkar jantan.. rela jer dia ditunggangi si jantan. Walaupun jantan tak klimaks. Aku ingatkan dia tak bersedia lagi sebab baru 4 bulan lebih.. Sekali tengok jawapannya baru muncul malam ni bahawasanya dia adalah seekor jantan. Jadi selama ni dia dengan senang hati dipanjat oleh jantan tu aper kes? Bisex ke? Aku cek kat vontot dia anus dengan vagina (ke penis?) rapat je.. tapi tetiba ada dua biji berjuntai kat situ. Nah.. apakah tandanya. Arnab Khunsa?! Opss!! Otai.. sila explain.

Read More...

 

Kau Pergi Jua!!~

By Ally Hanafi

Sayu Terpisah..
Hikayat Indah Kini Hanya Tinggal Sejarah..
Berhembus Angin Rindu..
Begitu Nyamannya Terhidu Wangian Kasihmu..

Nampaknya anak-anak si Whitey pasti merindukan ibunya. Si Whitey pergi tak kembali meninggalkan 4 ekor anak-anaknya yang masih bertarung nyawa untuk hidup tanpa susu darinya. Si Whitey pergi secara tidak diduga.. ketika meninggalkannya Isnin lepas keadaannya sihat walafiat. Tiba-tiba semalam dapat sms dari orang rumah mengatakan vagina atau pun mungkin anusnya (tidak dapat dipastikan oleh orang rumah) berulat. Pelik.. setiap hari sebelum ni aku check semua bahagian arnab-arnab aku. Terutama sekali yang betina untuk melihat kesediaan dikahwinkan dengan pejantan. Sama ada alat sulit itu kemerah-merahan atau merah pucat.. Takkan dalam masa 2 hari aku tak check tiba-tiba berulat?! Aku cukup yakin pemeriksaan aku sebelum ini amat-amat teliti. Masih terkilan rasanya bilamana tidak dapat menyaksikan sendiri penyakit si Whitey. Kalau aku ada.. dah ke vet jawabnyer. Huh.. dugaan semua ni.

Read More...

 

Hari ni aku ke petshop sebab nak beli pellet.. dan nak beli sekor lagi syrian hamster bagi menggantikan syrian hamster jantan aku yang asyik gaduh ngan yang betina. Tak nak mengawan sudah.. aku beli baru.. kasi kawen.. tak nak lagi.. beli lagi... tak nak juga.. dah duduk diam-diam, tak payah bela hamster. Malangnya tak der ler pula syrian hamster dia jual.. bila aku tanya..

Aku : Mrs.. tu hamster biasa tak der jual ke? (Orang kat sini syrian hamster tu panggil hamster biasa jerk.. sebab selalunyer kat mana-mana petshop hamster ni ler yang melambak-lambak pun)

Mrs Tokey Petshop : Apa hamster biasa oo... itu hamster ada 1 jenis saja ma... hamster, fat tail, guinea pig lain ma.. mana ada hamster biasa dan hamster bukan biasa.. (siap tinggikan suara ni berlagak dia tau sumer pasal BINATANG... )

Aku : Eh.. motif? Lu apa kes mrs.. u jual hamster tapi tak tau jenis hamster baik jangan jualla. Itu hamster ada syrian hamster, winter white, roborovski, campbell dan macam-macam lagi maa..

Mrs Tokey Petshop : (dengan muka berlagak).. itu hamster meh? itu roborovski mana ada jual.. mahal ooo.. mana ada orang mau beli..

Aku : aiyaa.. lu tak tau ka itu robo sejenis hamster... kesian la lu... (sambil tarik baki duit dari tangan dia..) hihi...

Haha.. ni dah dua kali dah cina ni kena ngan aku.. dulu masa beli hedgehog. Aku tanya warna ini jer ker yang ader? Terus dia cakap dengan bangganyer yang hedgehog dalam dunia memang kaler itu jer yang ader.. bila aku bagitau dia warna-warna hedgehog di muka dunia ni.. terus dia jeling aku.. haha... SENTAP ler tu.. tak dapat nak terima kenyataan yang aku lebih tau pasal haiwan daripada dia sendiri yang sah-sah tokey kedai haiwan...

Pas beli pellet aku pun cabut pi petshop lain.. tapi ni banyak jual ikan ler.. hamster kadang-kadang jer ader jual. Cadangnyer nak beli ikan laga (yang kalerful tu..).. tuk letak dalam kelas.. tapi tiba-tiba pekerja kedai tu tanya.. "hamster x nak ke bang?".. eh.. pucuk dicita ulam mendatang ke ini?!! Tengok-tengok hamster roborovski yang dia jual. Aku kan tengah cari syrian hamster..takkan nak kawenkan syrian kat umah tu ngan robo plak. MOTIF?!


Tapi aku plak dah janji ngan budak nak bagi syrian hamster jantan aku yang dah tua kat umah tu.. fikir-fikir.. baik bagi murid aku tu robo ni.. RM15 seekor.. RM20 dua ekor.. RM30 empat ekor.. hehe... memang tinggal empat pun. Tapi x yah lah banyak2.. aku angkut 2 ekor jer.. RM20.. Aper kes mrs kat petshop mula-mula tadi kata robo mahal?! Yang dia jual fat tail dengan harga rm88 tak ingat-ingat tu tak pula dia kata mahal..


Tapi robo yang ni aku tengok memang ada cacat celanye.. Haha.. yang sekor telinga sebelah tak der.. sekor lagi ader kesan gigitan. Alah.. tak per ler.. nak bagi kat murid jer pun. Bila sampai umah.. main-main ngan robo ni.. terasa macam tak nak bagi ler pulak kat budak tu.. macam nak letak dalam kelas le plak buat tatapan budak-budak. Lagipun hamster ni pun bukan binatang pengotor pun.. bersih je. So x der masalah ler nak bela kat dalam kelas. Hihi.. Tapi tengok ler dulu.. kesian plak kat budak yang aku dah janjikan tu..

Erm.. hari ni juga genap 5 minggu dah anak-anak si Whitey.. 2 ekor dah kena booking.. yang 3 ekor lagi ader juga yang berkenan tapi sampai skang x bagitau pun nak beli atau tak. Ker sebenarnya nak MINTAK?!! lain kali jer ler ye...

Read More...

 

4 weeks old!!

By Ally Hanafi


Ini dia pic anak-anak si Whitey yang dah berusia sebulan. Tinggal 5 ekor. Seekor mati sebab cirit. Tak sedar bila dia cirit sebab x der najis merata-rata. Sedar-sedar jer dah mati dan bila check kat lubang najis dia.. memang cirit. Kalau sempat bagi ORS.. mungkin masih bleh diselamatkan. Kemarin petang juga aku bawa semua arnab aku bersiar-siar dengan melepaskan depa di halaman rumah. Bukan main terloncat-loncat lagi semuanyer kegembiraan. Ader ler anak-anak si Whitey ni yang terpijak dek arnab-arnab lain. Nasib baik tak mati.

Hari ni juga aku bersiar-siar kat pasar minggu. Agak banyak juga arnab yang dijual dan semuanyer hak milik chinese. Hebat diorangkan. Dan semua penjual ni menjual dengan harga RM30 seekor. Arnab local ye. Dan yang penting... semua diorang ni berkesedaran sivik. Kenapa? Kerana menjual arnab yang berusia 2 bulan dan ke atas. Tak payah tanya.. tengok jer pun aku dah tau arnab tu bukan di bawah umur untuk dijual. Tapi tetap juga nak tanya.. dan memang sah.. arnab-arnab kat situ semuanyer dah nak mencecah umur 3 bulan. Tahniah kepada para penjual.

Read More...

 

Al-Kisahnyer...!!

By Ally Hanafi

Tengah-tengah sibuk dok bersihkan kandang arnab.. sapu daun-daun kering kat tepi-tepi kandang tu, datang ler seorang pakcik merangkap jiran selang dua buah rumah dari rumah aku. Pakcik ni memang dah terkenal dengan mulut yang kpochi.. serata alam, seluruh buana dah maklum. Tapi pakcik ni memang suka membantu orang. Ok la tu kan.

Pakcik : Wah.. rajin hang petang ni.. Banyak arnab hang..

Aku : Tak der ler pakcik.. biasa- biasa jer...

Pakcik : Pakcik dulu bela arnab beratus... mulanya dua ekor.. pastu beranak dua ekor.. beranak lagi dua ekor.. beranak lagi dua ekor..

Aku : Oh ye ke..? Hebat pakcikkan... (arnab beranak dua ekor dua ekor jer ker?!! Opss!!)

Sambil dok terjenguk-jenguk kat tempat aku letak segala set aksesori dan makanan-makanan arnab.. dia sambung lagi..

Pakcik : Awat hang bagi makan baja (pellet)..? Pakcik dulu bagi makan daun dedap jer.. tau daun dedap?

Aku : Tak tau ler pakcik.. saya ni tumbuh-tumbuhan ni kurang sikit..

Pakcik : Alah.. banyak tumbuh kat tepi-tepi jalan.. bunga dia warna warni... buat pa la hang bagi makan benda-benda merapu segala rumput kering la.. baja ler.. arnab pakcik dulu beratus sebab makan daun dedap...

Aku : Oh ye ke pakcik? Erm..

Pakcik : Lagi satu.. ni arnab ni kalau bagi makan daun tu.. nanti ada yang akan jadi besar... nanti telinga dia akan jatuh.. (sambil menggayakan telinga jatuh - lop ker pakcik oiii...)

Aku : Eh... tu kaa? Arnab kampung ni...? Telinga dia jatuh...?

Pakcik : Ha laa... arnab hang ni la.. bleh jatuh telinga dia ni bila besar... dan makan daun tu...

Ni aku terasa cam ketiak aku digeletek dah la ni.. nak ketawa tak sampai hati... nanti kecik hati pakcik tu...

Aku : Oh ok pakcik.. nanti saya bagi makan daun tu ye.. terima kasih ye pakcik.

Pakcik : Ya... ya... pakcik balik dulu naa.. Assalamualaikum..

Aku : Waalaikumsalam...

Patutnyer boleh jer aku terangkan pada dia arnab local bagila makan apa jer tetap local la kaedahnyer. Motif bagi makan daun dedap semua arnab dari baka apa pun bleh jadi lop ear? KAU KENAPA?!! lain le kalau ko kawenkan dengan lop ear.. tu pun nasib2 kan dapat arnab telinga jatuh ni.. Tapi aku malas ler nak melawan.. satunyer sebab dia ni memang jenis cakap dia semua dia nak betul. Kalau orang dok bantah cakap dia.. mula la hangin satu badan... Haha..

Pasal arnab local bagi makan daun dedap banyak pastu bleh jadi arnab telinga jatuh aku x caya... tapi tang dia kata dia pernah bela arnab beratus ekor dulu aku agak percayala juga.. sebab dia ni bukan asal negeri ni.. orang-orang kat negeri ni mana ada bela arnab yang bukan untuk tujuan komersial sampai ratus-ratus ekor.. Cuma dia ni kahwin dengan orang sini dan menetap di sini..

Hai... pokcik... pokcik.....

Read More...

 

Hedgehog!!

By Ally Hanafi

Gumbira hati aku hari ni keluar-keluar jer dari tempat persembunyian.. terus ke petshop sambar hedgehog yang dah booking tempohari.. sekor salt & pepper.. sekor lagi albino.. Umur aku tak tau berapa.. sebab bila aku tanya bila bleh beranak ni.. cina tu jawab.. "ikut suka dia la bila-bila dia mau beranak.. mana saya tau.." pastu dia ketawa terkekeh-kekeh tanda hati senang sebab hedgehog dia dah kena beli pelanggan. Ah.. suka hati ko la.. aku bukan nak breed pun.. tuk hiburkan hati je. Huhu.. Tapi x berani ler plak nak pegang sebab 1st time pegang dah kena cucuk sebab dia terkejut.. hihi... tak per ler.. pelan-pelan.. nanti lama-lama ok ler tu.. Skang pun tengah cari info tentang hedgehog ni. Saper yang tau kongsi-kongsikan ler.. kalau tau tapi x nak kongsi pun x kisah ler.. aku bleh google sendirik.. Huhu... Ok.. da...

Read More...